Bokrecension

juliarec

lasstunderI boken Julias superkrafter möter vi sjundeklassisten Julia som fått diagnosen högfungerande autism. Vi följer hennes och pappans kamp för att skolan ska bli en plats där Julia trivs och lär sig. .

Jag önskar att alla, inte bara barn med diagnoser, skulle ha en förälder som Julia. Pappan lyssnar, förstår och är inte rädd för att ställa krav. Skolan å sin sida gör sitt yttersta för att skolgången ska bli så bra som möjligt för Julia. Gemensamma möten där alla får yttra sig och där Julia involveras och deltar på sitt sätt. En perfekt situation målas upp, inte alltid lätt att leva upp till i skolvardagen, men en bra målsättning. Det är såhär barn med diagnoser ska bemötas. Det är såhär vi borde jobba i skolan.
Boken ger också en bra bild av personen Julia. Diagnosen ger både superkrafter och svagheter. Den påverkar hela livet, från val av fritidsintressen till vad som finns på tallriken. Boken ger, enligt mig, en realistiskt bild av unga som lever med högfungerande autism och ger nyttig information till läsaren.
Roligt är att @mrawords har placerat sina karaktärer i samma klass och att vi här får träffa Alice (från Coolt med Adhd) igen.
.
Tack @kikkuliforlag och @mrawords för en bra och informativ bok 🙏 Hoppas den hittar sig in i skolbiblioteken!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s