Brevet till himlen och min fantastiska farmor Ulla Ståhlberg – en farmor som skriver från ovan där

Lilla_ridbokenUllaIdag skulle du ha fyllt 91. Saknaden är och kommer nog alltid att vara stor. Men på något sätt håller jag dig vid liv via ditt förlag Kikkuli. Ibland känns du mycket närvarande i min vardag som idag när jag svarade jag på ett mail från Gisela på Svenska Ridsportsförbundet som handlade om Lilla Ridboken – din stora boksuccé . Lilla Ridboken kom ut för 30 år sen i år och har hjälpt många små ryttare att lära sig rida och att ta hand om hästen och dess utrustning på ett korrekt sätt. Jag vill hedra ditt minne och min kärlek till dig genom att ge ut den boken på nytt. Så jag har satt samman ett fantastiskt team för att göra detta möjligt. Jonas har tagit foton utifrån de fotografier som fanns i boken. Han har scannat in dina illustrationer och så har Sara, hans flickvän som är ridinstruktör, hjälpt mig med faktagranskning av texten jag skrivit. Sen har Niklas jobbat med layouten av boken. Och ikväll har jag börjat bläddra i resultatet som snart ska gå till tryck. Och så har Gisela på Svenska Ridsportsförbundet fått manuset i sin mailbox som svar på hennes mail jag läste tidigare i kväll. Så nu väntar jag med spänning på att få höra vad hon tycker om den.

Jag önskar jag kunde ha en telefonlinje till dig och berätta om hur allt utvecklar sig. Alla nya böcker som kommer ut och alla fantastiska författare och illustratörer som vill vara med i vår värld. Jag saknar din röst och dina kloka ord. Du fattas mig mer än vad jag någonsin kunde tro. Känner att jag inte fick tillräckligt med tid att dela detta fantastiska med dig. Men jag hoppas du gillar det jag gör med vårt förlag och att din nya bok du skriver från himlen kan hjälpa många nya små ryttare i stallen runt om i Sverige.

Vet du om att Linda har köpt en islandshäst? Och att Emmie rider den varannan dag? Du kan känna dig stolt som gav min syster möjligheten att utveckla det intresset. Jag hör på henne att hon har hittat hem och hittat ett inre lugn som jag inte har hört på länge. Jag har inte träffat underverket ännu men hoppas få träffa honom i vår. Vem vet. Kanske kommer jag att hoppa upp på honom och tölta runt lite. Bara för att få uppleva känslan av frihet.

Vi mår bra allihop. Marcus utbildar sig till snickare och har praktik just nu. Robin bor hemma igen och jobbar med Christer. Jag jobbar lite för mycket från och till och får små tankeställare när klockan är närmare halv tolv när jag lämnar förlaget i källaren för att lägga huvudet på kudden. Men jag skulle inte byta bort det mot något i världen. Jag är nog rätt lik dig där… Malte är en riktig bokslukare. Vi läser varje kväll och delar böckernas fantastiska värld. Vi ser alltid fram emot att få nästa härliga bokleverans och lukta på våra nya böcker. Nästa gång blir det en spökbok och en härligt julig bok om hästarna Drutten och Plutten.

Stor kram på födelsedagen farmor. Hoppas du har det bra i himlen. Jag älskar dig.

// Anna

Lämna en kommentar